Határmente Kerékpártúra Békéscsaba – Gyula

Ossza meg másokkal is:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Békéscsaba főterén volt a gyülekező. Már várt egy család mikor megérkeztem az egyik kislány épp a szökőkút vizében mártogatta a cipőjét szülei örömére. Sebaj, gondos szülő hoz magával több zoknit, ruhát az ilyen véletlen félrelépések miatt. Ragyogó napsütés volt és csak jöttek és jöttek a kerékpározni vágyók. Az indulásra szép számmal összejöttünk, s az utunk során még négyen csatlakoztak, így mire Gyulára értünk, 19-en voltunk. Kényelmesen, többször megállva haladtunk. Első állomásunk Gyulán a Húsipari Történeti kiállításra vezetett, ahol Csíkos Dániel idegenvezetésével hallgathattuk meg a Gyulai kolbász történetét Hornya Attila segédletével. 2008. januárjában megalakult a Gyulai Hentesek Hagyományőrző Egyesülete és kezébe vette az irányítást, melynek megalakulásakor legfőbb tevékenységeként jelölte meg a Húsipar Történeti Kiállítás helyreállítását, működtetését, fejlesztését, valamint az ehhez kapcsolódó húsipari és gasztronómiai hagyományok ápolását. A gyűjtemény az 1860-as évektől kezdődően korabeli eszközökkel (tagló, kézi perzselő, forrázóteknő), az 1930-as évek kisiparának gépeivel (kutter, darálók), képekkel és tablókkal nyújt betekintést a hentesmesterek munkájába és a húsfeldolgozás fejlődésébe. A bemutató végén kis kolbász kóstolóval is kedveskedtek. Tovább tekertünk a Táj-, víz- és fürdőtörténeti kiállításra. Itt rendkívül színes és humoros előadáson vettünk részt. Sokan nem is gondolták volna, hogy Gyula szívében a Városház utcában volt a város első gőz- és kádfürdője. Az itt található múzeumban az épületnek és lakóinak történetét hallhattuk, láthattuk. De nem csak a fürdőről láthattunk előadásokat, hanem a Körös-vidék tájtörténetéről is. Virtuálisan utazhattunk a léghajóban a gyerekek nagy örömére, így a magasból láthattuk a a várost és környékét. Nem csak a léghajó, de a virtuális fürdő is hatalmas élményt nyújtott a gyerekeknek, be is mutatták, hogy kell fürdeni a víz nélküli medencében. Megnézhettük a gyógyászati eszközöket és a javasasszony munkáját és eszközeit is, majd fotózkodtunk néhány korabeli török fürdőzővel. Látogatásunk végén egy rövid filmet néztünk meg az árvízről. Köszönjük az élményt a múzeumnak páratlan volt! Mielőtt tovább mentünk volna a Magyar Újjászületés Alapítvány ajándékát sorsoltuk ki, egy övtáskát, amit nem csak derékra, de a kerékpár kormányára is felszerelhető. Gratulálunk a nyertesnek, Kovács Zsuzsának! Gratulálunk Schuller Magdolnának is, aki a TájVízHáz totó nyereményét nyerte! Innen tovább tekertünk a Százéves Cukrászdába egy közös fagyizásra, sütizésre, amely során megnéztük a cukrászda múzeum részét is. 1839-ig gyógyszertárként működött. A cukrászdát 1840-ben alapította Salis András cukrászmester. 1984-1986. közötti helyreállítás során igyekeztek a reformkori hangulatot visszaidézni. Az egykori cukrászműhely helyén cukrászmúzeumot rendeztek be korabeli eszközökkel, amelyek egyedi látnivalót nyújtanak az országban. Megédesített napunk végén élményekkel tele indultunk hazafelé. Jó volt látni, hogy különböző korosztályok és családok is részt vettek ezen az eseményen. Köszönjük, hogy velünk túráztatok, hamarosan egy újabb kalandra hívunk minden érdeklődőt!

KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Határmente ’56 Orosháza-Battonya-Orosháza kerékpáros emléktúra

A Föld napján, április 22-én tartottuk a Határmente 56 rendezvénysorozat harmadik kerékpártúráját.

READ MORE
Határmente ’56 Orosháza-Nagyszénás-Kardoskút-Orosháza kerékpáros emléktúra

Húsvét vasárnapján tartottuk meg a második, az 1956-os forradalom és szabadságharcról szóló rendhagyó kerékpár túránkat.